Kanker patiënt mist vast aanspreekpunt in ziekenhuis
Kanker patiënt mist vast aanspreekpunt in ziekenhuis
21 januari 2019 

Kanker patiënt mist vast aanspreekpunt in ziekenhuis

Op NU.nl stond het volgende bericht:

Een kwart van de kankerpatiënten in Nederland heeft in het ziekenhuis geen vast aanspreekpunt, terwijl 72 procent van hen daar wel behoefte aan heeft.

Drie op de tien patiënten zegt helemaal geen informatie over ondersteuning bij het omgaan met de ziekte, behandeling en de gevolgen daarvan te ontvangen.

Dat concludeert de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) op basis van onderzoek onder meer dan 4.300 (ex-)kankerpatiënten. Wanneer kankerpatiënten wel een vast aanspreekpunt hebben, is dat lang niet altijd een gespecialiseerd verpleegkundige.

“Het vaste aanspreekpunt zou een gespecialiseerd verpleegkundige moeten zijn, die laagdrempelig en proactief steun, informatie en begeleiding geeft, ook na de behandeling”, aldus de NFK.

De belangenorganisatie wil hierover in gesprek met ziekenhuizen, medische beroepsgroepen, zorgverzekeraars en de overheid.

De reden waarom Spyl dit bericht overneemt is omdat de oplossing ligt in een betere vorm van samenwerken & communiceren. Een dergelijk vraagstuk past prima bij wat Spyl u als zorgondernemer kan bieden.

Over de schrijver
Reactie plaatsen