Geen bezoek huisarts meer zonder AI
Geen bezoek huisarts meer zonder AI
21 januari 2019 

Geen bezoek huisarts meer zonder AI

Geschreven door Thijs Doorenboch

Het vertrouwen in kunstmatige intelligentie voor de spreekkamer neemt snel toe.

Millennials hebben zo’n vertrouwen in kunstmatige intelligentie als assistent van de huisarts, dat hun kinderen waarschijnlijk niet anders zullen weten dan dat de technologie een belangrijke rol speelt bij een consult.

Deze conclusie trekt de IEEE uit onderzoek dat de organisatie uitvoerde onder ouders uit de millennial-generatie. TechRepublic schrijft er over. Wereldwijd zegt 56 procent zeer veel vertrouwen te hebben in de technologie bij de diagnose en behandeling van hun zieke kinderen. In Azië is het vertrouwen het hoogst, met wel 80 procent in India. De Engelse millennials staan het meest kritisch ten opzichte van de inzet van AI bij de huisarts: slechts 37 procent van hen heeft veel vertrouwen in de technologie.

Ook wanneer het aankomt op situaties van leven of dood, geven de millennials blijk van groot vertrouwen in technologie. 82 procent van de Chinese millennials laat zonder problemen een robot chirurgische handelingen verrichten op hun kind. Maar ook in de VS en het Verenigd Koninkrijk legt 45 procent van de millennials het lot van hun kind in handen van de robotchirurg.

Bij diagnoses is de inzet van AI nagenoeg geen probleem, zo blijkt uit het onderzoek. Het gebruik van gezichtsherkenningtechnologie voor de detectie van ziektes is voor twee derde van de millennial-ouders prima en 65 procent wil best met een chatbot praten om een diagnose op te stellen.

Robot mag opereren

Wanneer de millennials zelf zo oud zijn dat ze verzorging nodig hebben, zegt 94 procent van de Chinezen dat ze liever AI-gebaseerde systemen voor die hulp inzetten dan hun kinderen. Voor Amerikanen ligt dat wel anders met 56 procent van de ondervraagden die de voorkeur geeft aan het AI-systeem.

Systemen met kunstmatige intelligentie zijn bij uitstek geschikt om de behandeling van ziekten te baseren op de ‘best practises’ van enorme hoeveelheden wetenschappelijke literatuur en andere documentatie.

Zie hier het oorspronkelijke bericht.

THIJS DOORENBOSCH

is redacteur, online coördinator en heeft als belangrijkste aandachtspunt Innovatie en Strategie.

Over de schrijver
Reactie plaatsen